Stolica Warmii i Mazur otrzymała właśnie dofinansowanie unijne na rozbudowę swojego systemu tramwajowego. Z kolei Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna, zapewnia, że podczas tego projektu zakończy się epopeja zwana krańcówką tramwajową pod Wysoką Bramą. Na realizację tego zadania znalazły się pieniądze.
Olsztyn w ramach obecnej perspektywy finansowej na lata 2014-2020 zdecydował się na budowę 7-kilometrowej linii tramwajowej, która połączy osiedle Pieczewo z centrum i dworcem kolejowym. Realizacja tej trasy ma kosztować miasto ok. 255,1 mln zł. Tymczasem dofinansowanie unijne wyniesie tutaj 144,9 mln zł, co stanowi zwrot ok. 60% kosztów kwalifikowanych. Umowę na jego pozyskanie Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna,
podpisał w Ministerstwie Rozwoju 28 lutego.
Wykopaliska na przeszkodzie krańcówkiTorowisko, które poprowadzone zostanie
ul. Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego oraz al. Piłsudskiego, jest projektem podstawowym. W związku z zmniejszą dotacją unijną Olsztyn przygotowuje podczas tej perspektywy finansowej także projekty tramwajowe, które noszą miano rezerwowych. Ich powstanie zależne będzie od dostępnych środków.
Jednym z takich zadań jest
krańcówka na placu Jedności Słowiańskiej w okolicy Wysokiej Bramy w Śródmieściu Olsztyna. Peron tramwajowy powstać miał w tym miejscu już przy okazji pierwszego etapu budowy sieci tramwajowej. Ze względu na prace archeologiczne i odkrycie cennych pozostałości po średniowiecznej baszcie, konserwator zabytków nie zezwolił na dokończenie w tym miejscu prac.
Olsztyn borykał się także z problemem braku czasu potrzebnym do rozliczenia inwestycji, a tymczasem prace archeologiczne mocno się przedłużały (wciąż w tym miejscu są otwarte wykopaliska), dlatego prezydent miasta podjął decyzję o skróceniu o ok. 50 m linii tramwajowej w Śródmieściu. Powstał tymczasowy peron, który ma służyć pasażerom do czasu, dopóki nie powstanie planowana krańcówka.
Tramwaj wreszcie bliżej StarówkiMimo że projekt krańcówki pod Wysoką Bramą ma być zadaniem z puli projektów rezerwowych, to okazuje się, że powstanie jeszcze podczas realizacji projektu podstawowego. Wszystko za sprawą oszczędności poprzetargowych, które uzyskało miasto, zlecając przebudowę ul. Pieniężnego w ramach innego projektu
ekomobilności. – Rozstrzygnęliśmy przetarg, w którym
wybraliśmy ofertę firmy Skanska. Zyskamy tym samym 5 mln zł oszczędności, a tyle właśnie potrzebujemy na realizację zadania na placu Jedności Słowiańskiej. Chcielibyśmy tutaj przenieść te pieniądze – wyjaśnia Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.
Wiadomo już, że Olsztyn będzie musiał zweryfikować wcześniejsze plany i
inaczej rozplanować krańcówkę. Wykopalisko przed Wysoką Bramą uniemożliwi usytuowanie peronów w sąsiedztwie zabytku. Perony położone zostaną bliżej ul. Pieniężnego. Do tego zapewnione ma ją zostać komfortowe przesiadki drzwi-w-drzwi z tramwaju do autobusów, co oznacza, że w tym miejscu powstanie małe centrum przesiadkowe.
Warto pamiętać, że trwa obecnie jeszcze opracowywanie projektu wykonawczego dla rozbudowy całej sieci tramwajowej. Jak podkreśla Grzymowicz, w projekcie tym znajdzie się już krańcówka pod Wysoką Bramą. – Będzie ona elementem tego przetargu,
który planujemy ogłosić w maju, a najpóźniej w czerwcu – dodaje prezydent.